Page 128 - 8. Sınıf TC İnkılap Tarihi Soru Bankası
P. 128

4. Ünite: Atatürkçülük ve Çağdaşlaşan Türkiye
          Toplumsal Alanda Meydana Gelen Gelişmeler                             BECERI TEMELLI TEST 11

          5  Tarikat mensuplarının dini ve sosyal faaliyetlerini ger-  7  Şapka inkılabı ile ilgili dönemin Kültür Bakanı Saffet Arı-
             çekleştirdikleri yerlerin büyüklerine tekke, küçüklerine   kan’ın bir anısı verilmiştir. “Atatürk’ün epeyce zamandan
             ise zaviye denilmiştir. Tekke ve zaviyelerin amaçlarından   beri zihninin şapka meselesiyle meşgul olduğunu bili-
             uzaklaşması, batıl inançların önüne geçmek, dinin istis-  yordum. Birkaç arkadaşını Beyoğlu’nda şapka giydirerek
             mar edilmesini önlemek, toplumsal statüde eşitliği sağ-  gezdirmiş, yapacağı akışları inceletmişti. Sözlerine şöyle
             lamak gibi sebepler tekke, zaviye ve türbelerin kapatıl-  devam etti:  Niçin Kastamonu’yu seçtiğimi bilemezsin.
             masının gerekçeleri arasında yer almaktadır. Daha sonra   Dur, anlatayım. Bütün vilayetler beni tanırlar. Yeni üni-
             çıkarılan bir kanunla; şeyhlik, dervişlik, dedelik, seyitlik,   forma ile yahut fesli, kalpaklı, sivil elbise ile görmüşlerdir.
             çelebilik ve türbedarlık gibi toplumsal ayrıcalık ifade eden   Yalnız Kastamonu’ya gidemedim. İlk önce nasıl görür-
             unvanlar da kaldırıldı. Osman Gazi, Kanuni, Mevlana,   lerse öyle alışırlar, yadırgamazlar. Üstelik bu vilayet hal-
             Hacı Bektaşi Veli gibi din büyüklerinin ve devlet adamla-  kının hemen hepsi asker ocağından geçmişlerdir. İtaatli-
             rının türbeleri hariç diğer türbeler kapatılmıştır.   dirler, cana yakındılar. Adları körü körüne bağlı çıksa da
             Buna göre;                                            anlayışlıdırlar. Bunun için Diyanet İşleri Reisi Rıfat Efendi
                                                                   üzerinde  yapacağı  tesiri  düşünüyor,  onun  kırılmasını
             I.  Din büyüklerine ve devlet adamlarına saygı gösteril-  istemiyordu. Ankara’da kendisini karşılayanları, şapka-
                miştir.                                            sını çıkararak selamlarken gözü hep Rıfat Efendi’de idi.
             II.  Tekke ve zaviyelerin gerçek amaçları dışına çıkmaları   Büyük bir anlayış gösterdi. O da sarıklı fesini çıkararak
                kapatılmalarına neden olmuştur.                    Gazi’yi çok sevindirmişti. Hoca’yı otomobiline aldı. Kendi
             III. Toplumsal alanda ayrıcalık bildiren bazı unvanlar kal-  başında şapka vardı. Rıfat Efendi’nin başı açıktı. Böylece
                dırılarak toplumsal eşitlik sağlamıştır.           şehre girdiler.
             yargılarından hangilerine ulaşılabilir?               Verilen parçaya yönelik en uygun soru aşağıdakiler-
                                                                   den hangisi olabilir?
             A) I ve II         B) Yalnız III                      A)  Mustafa  Kemal’in  şapka  giymek  için  Kastamonu’yu
             C) II ve III       D) I, II ve III
                                                                      seçmesinin nedenleri nelerdir?
                                                                   B)  Diyanet İşleri Reisi Rıfat Efendi’nin şapka konusun-
                                                                      daki görüşleri nelerdir?
                                                                   C)  Kastamonu halkının şapka konusundaki düşünceleri
          6  Osmanlı Dönemi’nde kullanılan takvim ve saat sistemleri   nelerdir?
             ile rakamlar ve ölçü birimleri Batı ülkelerinde kullanılan-  D)  Kültür Bakanı Saffet Arıkan’ın Atatürk hakkındaki dü-
             lardan farklıydı. Bu nedenle Cumhuriyetin ilk yıllarında   şünceleri nelerdir?
             uluslararası takvim, saat, rakam ve ölçü birimleri kabul
             edildi.

             Buna göre takvim, saat ve ölçülerde değişim Ata-
             türk’ün aşağıdaki sözlerinden hangisiyle ilişkilendi-  8  Cumhuriyet  kurulana  kadar  insanların  soyadı  yoktu.
             rilebilir?                                            İnsanlar aile unvanlarına, baba adlarına, mesleklerine,
             A)  Eski  ihtiyaçlara  göre  yapılmış  şeyleri,  ihtiyaç  ilerle-  doğdukları şehirlere veya fiziksel özelliklerine göre tanı-
                dikçe  yenilemek  lazımdır.  Bu  eksik  vasıtalarla  arzu   nıyordu. Bu nedenle yeni Türk devletinde Soyadı Kanunu
                olunan şeyleri elde etmeye imkân yoktur. Hukuk uz-  kabul edildi.
                manları, hemen bu yolda çalışmaya başlamalıdırlar.  Bu kanunun kabul edilmesinde;
             B)  Halkın saflığından istifade ederek milletin maneviya-  I.  modern bir toplum oluşturma,
                tına musallat olan kimseler ve onların takipçileri ve
                müritleri, elbette ki birtakım cahillerden ibarettir.  II.  sosyal yaşamda eşitliği sağlama,
             C)  Sosyal  ve  ekonomik  hayatımız  medeni  milletlerin   III. resmi işlerde karışıklığı giderme,
                eriştiği derecelere göre düzenlenmelidir.          IV. inanç özgürlüğünü yerleştirme
             D)  Medeniyetin  kudret  ve  yüksekliği  karşısında,  Orta   amaçlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir?
                Çağ’a ait zihniyetlerle, ilkel hurafelerle yürümeye ça-
                lışan milletler mahvolmaya veya hiç olmazsa esir ve   A) I ve IV      B) I, II ve III
                aşağı olmaya mahkumdurlar.                         C) II, III ve IV   D) I, II, III ve IV

                                                                       8. Sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük  127
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133