Page 282 - 5. SINIF VIP TÜM DERSLER KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 282
1. Ünite: Allah İnancı
• Allah (c�c�) dilediğini kolaylıkla yapan ve yaratandır� • O’nun duymayacağı bir ses ve fısıltı yoktur�
“Bir şeyi dilediği zaman O’nun emri, o şeye ancak • Ancak O’nun işitmesi bizim işitmemiz gibi değildir�
‘Ol!’ demektir� O da hemen oluverir�” ayeti Allah’ın •
(c�c�) güç ve kudretinin sonsuzluğunu dile getirmek- Bizim bir şeyi işitebilmemiz için kulağımızın sağlam
tedir� olması, işitilecek sesin işitme mesafesinde ve belli bir
seviyede bulunması gerekir�
• Allah (c�c�) tüm bunlara muhtaç olmadan her şeyi ol-
Basar
Basar duğu gibi işitir�
• Allah’ın (c�c�) her şeyi görmesi sıfatına “basar” adı ve-
rilir� “Şüphesiz Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla gören-
• İslam dinine göre Allah (c�c�) her şeyi görür� Ancak dir.” (Lokman suresi, 28. ayet)
O’nun görmesi bizim görmemiz gibi değildir� Çünkü
bizim bir şeyi görmemiz için önce sağlam bir gözümü- BESMELE
zün olması gerekir� • Besmele, “Bismillahirrahmanirrahim” ayeti mealince
• Bunun yanında, görebileceğimiz bir varlığın olması ve Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla, esirgeyen ve
aynı zamanda aydınlık bir ortamın bulunması şarttır� bağışlayan Allah’ın adıyla demektir� Besmele, Allah’ı
• Eğer gözümüzde bir sıkıntı olursa veya aydınlık bir anmaktır� O’nun ismi ile başlamaktır�
ortam olmazsa biz nesneleri göremeyiz� Ayrıca bir • Sözlük anlamında geçen “besmele çekmek” ise bir
varlığı görebilmemiz için bu varlığın hem maddesinin işe başlarken “Bismillahirrahmanirrahim” sözünü söy-
bulunması hem de o varlığın görülebilir mesafede ol- lemek anlamına gelmektedir�
ması lazımdır� • Kuran’da surelerin başında bulunan Besmele, aynı
zamanda Neml suresinin 30� ayetinde de geçmekte-
• EDİTÖR YAYINLARI
Örneğin çok uzakta olan, karanlıkta bulunan veya vi-
rüs gibi çok küçük olan varlıkları göremeyiz� dir�
• Yine maddi olmayan bir şeyi de göremeyiz� Çünkü bu • Besmele Tevbe suresi hariç bütün surelerin başlangı-
varlıklar madde olmadıkları için gözle görülemezler� cında yer almaktadır�
Hâlbuki Allah (c�c�), bizim gördüğümüz veya göreme- • Güncel hayatta sıklıkla bazen de Bismillah (Allah’ın
diğimiz her şeyi en mükemmel biçimde görür� adıyla) şeklinde kısaltma olarak kullanılır�
• Allah’ın (c�c�) bir şeyi görmesi için göze, aydınlığa • İslâm’ın varlık, bilgi ve değere bakışını şekillendiren
veya uzaklık ve yakınlığa ihtiyacı yoktur� Bunun için besmele kulluk bilinciyle hayatı anlamlandırır�
hiçbir şey O’nun görme alanı dışında kalamaz� • İster dünyevî ister uhrevî olsun, bir Müslüman her
• İster evren ve içindekiler gibi maddeden oluşan var- meşru ve anlamlı işinin öncesinde besmeleyi okuyup
lıklar olsun, isterse melekler gibi madde olmayan Allah’ı anmakla, Allah Teâlâ’nın ilâhlığını (ulûhiyetini),
varlıklar olsun, Allah (c�c�) her şeyi gerçek anlamda kendisinin de kulluğunu (ubûdiyetini) ifade etmiş olur�
görür� • Müslüman besmele çekmekle, “Kendi adıma veya
• Örneğin Allah (c�c�), karanlık bir gecede siyah bir taş başka bir varlık adına değil, sadece Allah Teâlâ adı-
üzerinde bulunan siyah bir karıncayı bile doğrudan na, O’nun rızasını kazanmak umuduyla ve O’nun izni
görür� çerçevesinde bu işi yapmaya başlıyorum�” demiş olur�
• Diğer yandan besmele için Yüce Allah’ın doksan do-
Semi
Semi kuz ismi içinden özellikle “Rahmân” ve “Rahîm” isim-
• Allah’ın (c�c�) her şeyi işitmesi sıfatına “semi” adı ve- lerinin seçilmiş olması son derece anlamlıdır�
rilir� • Besmele çeken bir mümin, Allah Teâlâ’nın engin rah-
• Allah’ın (c�c�) işitmesi de tıpkı görmesi gibi hiçbir şeye met ve merhametini ifade eden bu isimleri söylemek-
ihtiyacı olmadan ve hiçbir şart bulunmaksızın işitmesi le, bütün söz ve davranışlarında rahmet ve merhameti
demektir� prensip edineceğini ilân etmiş olur�
282 Din Kültürü / 1. Ünite