Page 20 - 9_tum_dersler_beceri_temelli
P. 20
test 15
34 Beceri Temelli Yeni Nesil Sorular ROMAN
6. “Filhakika görünüşte Meveddet’in hiçbir şeyi yok... İştahı, 7. Kurgusal metinlerde temayı oluşturan en önemli unsur çatışmadır. Ça-
EDİTÖR YAYINEVİ
uykusu yerinde. Ben evde olduğum zaman benimle, tışma bir öykü veya romandaki kişiler, durumlar, mekânlar ve düşünce-
ler arasında okuyucunun da sezebildiği zıtlıklar üzerine kurulur. Çatışma,
dairede bulunduğum vakit konu komşu ile gülüp eğleniyor... eserin vermek istediği temel iletinin ortaya çıkmasına yardımcı olur.
I. Metin: Ut çalıyor... Evet, görünüşe nazaran doktorlara hak Buna göre aşağıdaki parçalardan hangisi bir çatışmayı dile getir-
vermek lâzım. Fakat zaman zaman ortada hiç sebep mektedir?
yokken birdenbire hırçınlaşmasına, uzun uzun ağlayıp A) Patron, kesinlikle yanına sigorta doktorunu da alıp gelir, annesiyle
çırpınmasına, önüne gelenle kavga etmesine sebep ne?” babasını oğullarının tembelliğinden ötürü suçlar ve tüm itirazları si-
gorta doktoruna atıfta bulunarak geçersiz kılardı; bu doktora göre dün-
yada yalnızca son derece sağlıklı ama işten kaçan insanlar vardı. Ama
“Harbin başından sonuna kadar Osmanlılar hücumda, doktor, şimdi kendisinin olayında tümüyle haksız sayılabilir miydi?
İranlılar savunmada ısrar ettiler. Şu var ki bu
muharebede Osmanlıların hücumları Çıldır kavgasındaki B) Hayaller yıkılmaya hazırlanan dar sokak aralarında yerlerini koruyan
kahramanlıklarına eşit. İranlıların yaptığı ümitsiz eski ama çiçekli evler gibidir. Zamanı gelince yıkılır yerlerine yeni ev-
II. Metin: savunma ise o zamanki hücumlarından birkaç kat daha ler inşa edilir ve yeni inşa edilen evler inanın eskisinden daha sağlam
üstündür. Bununla beraber Osman Paşa’nın fevkalade olur. O binaları yıkan hiçbir insan evladı asla yeni evin çiçeği olamaz.
maharetiyle askerin kahramana gayreti sonucunda yine C) Sonunda düşünceleri öylesine durulaştı ki, her şeyin önünü ardını
acemleri sekiz saat içinde perişan etti.” Editör Yayınevi görebilir duruma geldi. Bir gece Albay Gerineldo Marquez’e, “Sana
bir şey soracağım, arkadaş.” dedi. “Niçin savaşıyorsun?” Albay Al-
“Senin bir deden vardı, rahmetli. Irgatlar karavanalara bay Gerineldo Marquez, “Niçin olacak?” diye karşılık verdi. “Yüce
Liberal Parti için tabii.” “Niçin savaştığını bildiğin için haklısın doğ-
hücum etmez mi, dedendeki keyfi görmeliydin. Şükür rusu. Bana gelince ancak şimdi kafama dank etti: Ben yiğitliğe kara
III. Metin: Rabbime, şükür ki fakir fukarasını doyurmak vazifesini bana çaldırmamak için savaşıyorum.”
vermiş, derdi. Siz ise ırgatı burunluyor, gâvurun makinesine D) Sahi nedir bu azgınlık, bu kudurukluk, nedir bu dava? Bu pandomima
rağbet ediyorsunuz!” daha doğrusu. Başka iş güç yok mu? Üstadım, bunlar yiyip içip, Mo-
da’da, Kalamış’ta güneşlenip, denizlenip, bir yandan gıda bir yandan
Yukarıda verilen romanlardan alınmış metinlerin türleri aşağıda- tabiatla beslenerek azıyorlar. İstanbul’un ücralarını nasıl görmezler
kilerden hangisinde doğru verilmiştir? bu dalkavuklar? Sefalet diz boyu büyük bir teslimiyetle tutundukları
bu amaçsızlığın hiç mi farkında değiller? Tavanları nemden katılaş-
A) Macera romanı - Sosyal roman - Psikolojik roman mış, çoğunun duvarı tahtalarla tamir edilmiş derme çatma evlerdeki
B) Tarihi roman - Sosyal roman - Psikolojik roman insanlar onlar da utanç yaratmıyor mu kuzum?
C) Naturalist roman - Sosyal roman - Psikolojik roman E) Mektep gençlik için daima ehemmiyetlidir. Her şeyden sarfınazar o
yaşlarda ömrün en azaplı meselesi olan “Ne olacağım?” sualini ge-
D) Psikolojik roman - Tarihi roman - Sosyal roman ciktirir. Bırakın ki vaktinde yetişir, sonuna kadar sabreder, aktarma-
ları tam zamanında yaparsanız, içindeki behemehâl bir yere götüren
E) Psikolojik roman - Tarihi roman - Macera romanı
trenlere benzer.