Page 63 - 8. SINIF TÜRKÇE DUBLEKS KAZANIM ODAKLI SORU BANKASI
P. 63
8. BÖLÜM
Metin Türleri KAZANIM TESTİ 1
1. Bir önlem alınmazsa Türkçemiz iyice yozlaşacak ve elli 3.
yıl sonra gelen nesil bile bugün yazdıklarımızı anlayama- I. Bilgisayar başında aşırı zaman geçirmek göz sağlığı
yacak. İnsanlar, yabancı bir dile ait sözcükleri kullanarak açısından tehdit oluşturuyor.
modernleştiğini sanıyor oysa kendi öz dilini yok ediyor
ama farkında bile değil. Halis muhlis Türkçesi dururken II. Doğal yetişen güzelim meyveler küresel ısınma
yabancı sözcükleri kullanmak nedir anlamak mümkün yüzünden yok oluyor bence.
değil doğrusu. Geçenlerde bir yemeğe davetliydim. III. Yer altı sularının bilinçsiz tüketimi, kuraklığın en büyük
Yakın bir aile dostunun evinde, masada yemekteydik. sebeplerinden biri durumunda.
Ne olduysa oldu, elimdeki su bardağı yere düşüverdi. IV. Piknikçilerin gelişigüzel attıkları çöpler, ormanlara
Dolayısı ile canım sıkıldı biraz. Aile dostumun beni teselli büyük zarar veriyor.
etmek için sarf ettiği ifade aynen şuydu: “Relax ol, prob-
lem yok.” Hadi problemi anladım da bu “relax ol” da neyin Yukarıdaki cümlelerden hangisi bir makaleden alın-
nesiydi? Dilimizde karşılığı yok muydu? Elbette vardı mış olamaz?
fakat o bunu tercih etmişti. Dilimiz elden gidiyor, buna A) I B) II C) III D) IV
bir çare bulmamız lazım. Özellikle Türk Dil Kurumunun
bununla ilgili ciddi önlemler alması, konuyu araştırması
gerekir diye düşünüyorum. Türkçe, ağzımda anne sütü
gibidir diyen şairimizin söylediğini boşa çıkarmayalım.
Yukarıdaki parça aşağıdaki türlerin hangisinden alın-
mış olabilir? 4. Eleştiri türünde amaç; bir sanat ya da düşünce eserini
tanıtmak, bu tanıtımı yaparken zayıf ve güçlü yönlerini
A) Hikâye B) Fıkra (Köşe yazısı) belirtmek ve yazarın gerçek değerini yansıtmaktır.
C) Roman D) Makale Bu açıklamaya göre aşağıdakilerden hangisi bir eleş-
tiriden alınmış olamaz?
2. Aşağıdakilerden hangisi hikâye edici bir metin değil- A) Leonardo da Vinci, bilimsel deneyimlerini eserlerin-
dir? de kullanan ender sanatçılardan biriydi. Eserlerinde
özellikle de izleyicinin üzerindeki optik etkiye önem
A) Çok geçmeden Seniha, ikinci bir ümide daha kapıl- veren ve üç boyutlu görüntülere yaklaşmaya çalışan
dı. Bu defa gelen resim, kararlı bakışlı, mağrur birini ressam, her sanatçının eserlerini kusursuz olarak
gösteriyordu. Genç kız bu çehrede gördüğü ifade- yaratabilmesi için doğayı çok iyi bilmesi gerektiğine
lerden ilk nazarda hoşlanmadı, dikkat edince bunun inanırdı.
fotoğraf merceği karşısında ve ne tavır alacağı şaşı-
rılarak yapılmış sahte bir hâl olduğunu gördü. B) Yer yer söylev anlatımının egemen olması, yazarın
araya girerek kendi düşüncelerini söylemesi, betim-
B) Seneler insafsız bir hızla geçiyordu. Serpil şimdi, lemelerde doğal tutumu benimsemişken yazarın ken-
şiddetli ızdıraplardan sessizliğin hazinesi içinde ha- di ağzından yazdığı bölümlerde coşumcu yazarlarda
yatını kabule başlamıştı. Uzun kış gecelerinde, oda- görülmeyecek bir duygusallığa yer vermesi, romanın
sında mangalının kenarında bir yandan dalgın elinin yazınsal yapısını bozmaktadır.
tuttuğu maşa ile ateşleri karıştırırken diğer taraftan C) Tekstil ve hazır giyim sektöründeki markaların kolek-
da roman, tiyatro gibi kitaplar okurdu arada sırada.
siyon hazırlama aşamalarında birçok değişkeni var-
C) Odadan dışarı kendisini atmakla kurtuldum zanneti- dır. Koleksiyonu etkileyen değişkenler temel olarak
ği bu işkenceden kurtulamamıştı. O işkenceler kim marka, marka kimliği, hedef kitle, marka konumlan-
bilir kaç sene kendisini takip edecekti. Bu korkuyla dırma ve moda eğilimi kavramlarıdır.
yaşayabilecek miydi? Nasıl bir şeyin içine düşmüştü D) Onun romanındaki, dolaylı yoldan geçmişle hesap-
böyle? laşma ve yaşadığı dönemi eleştirel gözle betimleme
D) Havada serbest bırakılan her cisim yere düşer. Bu anlayışının, kendi vicdanındaki bu kişisel ve ruhsal
düşmeye sebep olan da yer çekimi kuvvetinden baş- hesaplaşmanın bir uzantısı olduğu söylenebilir. Kimi
ka bir şey değildir. Cismin ağırlığı ya da hafifliği, as- romanlarında dayanamayarak olayı anlatmaya ara
lında yerin onu daha büyük veya daha az kuvvetle verip kendi düşüncelerini söylemesi buna bağlana-
çekmesiyle ilgilidir. bilir.
MARKAJ YAYINLARI 63
Markaj Yayınları / 8. Sınıf Türkçe