Page 52 - 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Defterim
P. 52
Ünite 2: Zekât ve Sadaka ÖZETİN ÖZETİ
zekât ve sadakanın bİreysel ve toplumsal faydaları
Bireysel Faydalar Toplumsal Faydalar
Q İnsanları cömertliğe alıştırır. Cömert mümin Allah’a Q Toplumda paylaşma ve yardımlaşmayı artırır. Bireyleri
yakındır. birbirine bağlar.
Q Zenginlerde şefkat ve merhamet duygularını geliştirir. Q Toplumda yoksulluğu azaltır, toplumsal huzuru sağlar.
Q Zenginin malını temizler. Çünkü zenginin malında fakirin Q Fakirlik ve sosyal adaletsizliğin çözüm yollarından biridir.
ve ihtiyaç sahibinin hakkı vardır.
Q Toplumda fakir-zengin diye bir ayrımın yerine saygı ve
Q Bireylerin iç huzurunu artırır, mutlu olmalarını sağlar. sevginin, kin ve nefret yerine kardeşliğin oluşması o
Q Allah (c.c.) zekât ve sadakası verilen malı korur ve bere- toplumda infak kültürünün yayılmasıyla mümkündür.
ketlendirir. Q Sağladığı en büyük yarar zengin ile fakir arasındaki
Q Sorumluluk, duyarlılık, merhamet, yardımseverlik duygu- fark azalmasıdır.
larını kuvvetlendirir. Q Toplumda huzur ve mutluluğu arttırır.
Bİr peygamber tanıyorum: Hz. Şuayb (A. S)
Q Medyen ve Eyke halkına peygamber olarak gönderilen Hz. Şuayb (a.s.), Kur’an’da adı
geçen peygamberlerdendir. Bu iki kavim ile ayrı ayrı mücadelede bulunmuştur.
Q Hz. Şuayb (a.s.), kavmine güzel söz söylemesi, tatlı ve tesirli hitap etmesinden dolayı
Hatibü’l-Enbiya (Peygamberlerin Hatibi) olarak adlandırılmıştır.
Q Hz. Şuayb, Medyen kavmine gönderilmiştir. Medyen halkı Allah’a iman etmeyen, put-
lara tapan bir kavimdi. Bunlar ticaretle uğraşır, alışverişte hep hile yapardı. İnsanların yollarını kesip mallarına zarar
verirlerdi. Allah, Hz. Şuayb’ı bu kavmi doğru yola davet etmesi için gönderdi.
Q Hz. Şuayb (a.s.) kavmine Allah’a şirk koşmamalarını, alışverişte, ölçü ve tartıda haksızlık ve hile yapmamalarını, kötülük-
lerine devam etmemelerini tebliğ etmiştir. Ancak onlar inkâra devam edince Allah onları büyük bir depremle helak etti.
Q Eyke halkı da Medyen halkı gibi ölçü ve tartıda her türlü hileyi yapıyor, putlara tapıyorlardı. Hz. Şuayb’a yalancı diyor-
lardı. Ona inanmak için gelenleri vazgeçirmeye çalışıyorlardı.
Q Hz. Şuayb, Eyke halkını Allah’a iman etmeye davet etti, eğer etmezlerse helak olacaklarını söyledi. Ancak onlar iman
etmediler ve “Eğer sen doğru söylüyorsan gökten azap indir.” dediler.
Q Hz. Şuayb (a.s.) bu azgın kavmi Allah’a havale etti. Allahu Teala onlara isyanları sebebiyle şiddetli bir azap göndererek
hepsini helak etti. Eykelilerin helak edildiği gün Kur’an’da “gölge günü” olarak geçmektedir.
Q Hz. Şuayb öncelikle kavmini tevhide davet etmiş, Allah’a şirk koşmamaları konusunda uyarmış, daha sonra ise ölçü ve tar-
tıda adil olmalarını onlara tebliğ etmiştir.
Q Hz. Şuayb, ölçü ve tartı konusu üzerinde hassasiyetle durmuştur. Bu da bizlere bu konunun ne kadar önemli olduğunu gös-
termektedir. İşte bu sebeple müminler bu konuda çok hassas davranmalı, ölçüp tartarken dikkatli olmalıdırlar.
Q Hz. Şuayb, kavmine ölçü ve tartıda hile yapmamalarını tebliğ ettikten sonra, insanlara karşı yapılabilecek her türlü hak-
sızlığı yasaklamıştır. Böylece insanların mallarını gasbederek hırsızlık yaparak, rüşvet alarak veya hile yoluyla yemelerini
de yasaklamıştır.
8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 51