Page 66 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 66
3. ÜNİTE: ŞİİR BECERİ TEMELLİ TEST 8
4 TANZİMAT I. DÖNEM TANZİMAT II. DÖNEM
1 Sanat sanat içindir. a Sanat toplum içindir.
2 Dilde sadeleşme istenmiş ama başarılı olunamamıştır. b Şiirin konusu genişletilmiş, bireysel konulara dönülmüştür.
Divan şiiri nazım biçimleri kullanılmıştır ama içerikte II. Abdülhamit’in siyasi baskılarının etkisiyle dil oldukça
3 c
değişiklik yapılmıştır. ağırlaşmıştır.
Aruz ölçüsünü kullandılar ama hece ölçüsüyle de şiir
4 Hece ölçüsünü savundular ama aruzu kullandılar. d
yazdılar.
5 Estetik ve sanat değeri daha yüksek eserler verildi. e Edebiyat, toplumu eğitmek için bir araç olarak kullanıldı.
Hak, hukuk, adalet, hürriyet gibi toplumsal temalar Divan şiiri nazım şekilleri az da olsa kullanılmakla birlikte
6 f
işlenmiştir. daha çok Batılı nazım şekilleri de kullanıldı.
7 Teknik bakımdan daha sağlam eserler verilmiştir. g Eserler teknik bakımdan kusurludur.
Tablodaki karşılaştırmada hangilerinin yeri değiştirilirse doğru karşılaştırmaya ulaşılır?
A) 1 - a, 5 - e, 7 - g B) 1 - a, 2 - b, 4 - d C) 2 - b, 4 - d, 6 - f D) 3 - c, 5 - e, 7 - g E) 3 - c, 6 - f, 7 - g
5 Tepeden iniyor bakın 6 Tanzimat I. Dönem şairleri, özellikle de Namık Kemal
Şu kızın nişanlısı şanlıdır vatan, millet, eşitlik, özgürlük, hak, hukuk gibi sosyal
Yaradan nazardan esirgesin temalar üzerinde durarak sanat toplum içindir anlayışına
uygun eserler kaleme almıştır. Bu eserlerde kimi zaman
Koca dağ delikanlıdır
devrin devlet adamlarına bir eleştiri varken kimi zaman
Fese bak fese ne güzel de al gelecek nesillere öğüt verilir.
Ne de hoş belindeki morlu şal Buna göre aşağıdaki şiir parçalarından hangisinin
Demedim ya ben sana bak da al Namık Kemal’e ait olduğu söylenemez?
O kadar da bakma ziyanlıdır A) Mahv eder kendini bülbül bile hürriyet içün;
Çekilir mi bu belâ âlem-i pür mihnet içün?
Ne kadar da kızardın aman aman (âlem-i pür mihnet: eziyet dolu dünya)
Neden öyle başına çıktı kan
Beri gel bayılma a kız heman B) Çok ağladım deminde bu şeb gülmek isterim,
Yüreğin de pek helecanlıdır Lâzım değil o geçmiş olan mâcerâ size.
(şeb: gece)
Muallim Naci’ye ait yukarıdaki şiirle ilgili olarak; C) Bize gayret yaraşır, merhamet Allah’ındır.
I. Sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Hükmü ati ne fakirin ne de şeyhin şahındır
II. İlk dörtlük çapraz, diğer dörtlükler düz kafiyelidir. (ati: gelecek)
III. Divan şiiri tarzını örneklendirmektedir. D) Felek her türlü esbâb-ı cefasın toplasın gelsin
IV. Dörtlüklerde tam ve zengin kafiyeye yer verilmiştir. Dönersem kahbeyim millet yolunda bir azîmetten
yargılarından hangileri söylenebilir? (esbâb-ı cefa: cefa yolları, azimet: hizmet)
A) I ve II B) II ve III C) III ve IV E) Sıdk ile terk edelim her emeli her hevesi,
Kıralım hâil ise azmimize ten kafesi
D) I, II ve IV E) II, III ve IV
(hâil: engel)
Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
MARKAJ YAYINLARI 65