Page 60 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 60
3. ÜNİTE: ŞİİR
Millî Edebiyat Dönemi Şiiri - Saf Şiir - Cumhuriyet Dönemi’nin İlk Yıllarında Şiir KAZANIM TESTİ 5
9. Servetifünûn edebiyatı ile Millî Edebiyat Dönemi’nin 12. Günümüzde ------- hareketi olarak tanınan edebî olu-
karşılaştırılmasıyla ilgili olarak aşağıdakilerden han- şum, ------- Selanik’te çıkan ------- dergisinde ------- dil
gisi yanlıştır? konusunda yazdığı ve isimsiz olarak yayımladığı maka-
leyle ortaya çıkar.
A) Servetifünûn’da olaylar İstanbul’da geçerken millî
edebiyatçılar Anadolu’ya açılmışlardır. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
B) Servetifünûncularda dil ağır ve süslüdür. Millî edebi- hangisi sırasıyla getirilmelidir?
yatçılar ise dilde sadeleşmeye önem vermişlerdir. A) Birinci Yeni - 1905’te - Fecriati - Ahmet Haşim’in
C) Servetifünûncular şiirde aruz veznini kullanırken millî B) Yeni Lisan - 1911’de - Genç Kalemler - Ömer Sey-
edebiyatçılar hece veznini kullanmışlardır. fettin’in
D) Servetifünûncular halk edebiyatı şiir biçimlerinden C) Genç Kalemler - 1912’de - Millî Edebiyat - Mehmet
yararlanmışlardır. Millî edebiyatçılar ise Fransız ede- Emin Yurdakul’un
biyatından yararlanmışlardır. D) Beş Hececiler - 1917’de - Servetifünun - Faruk Nafiz
E) Hem Servetifünûncular hem de millî edebiyatçılar şi- Çamlıbel’in
irde bütün güzelliğine önem vermişlerdir.
E) Yedi Meşaleciler - 1928’de - Fecriati - Yaşar Nabi Na-
yır’ın
10. Millî Edebiyat Dönemi saf şiir anlayışı için aşağıdaki
yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Dizelerdeki ses uyumuna özen gösterilmiş, konulara
göre sözcük seçimine gidilmiştir. 13. Aşağıda verilen sanatçılar Milli Edebiyat Döne-
B) Ahenk, kimi vezin uygulamaları ve ses tekrarlarıyla mi’nde temsil ettikleri şiir eğilimine göre ikişerli
sağlanmaya çalışılmıştır. gruplandığında hangisi dışarıda kalır?
C) Bireysel konulardan uzaklaşan şairler, toplumsal te- A) Mehmet Emin Yurdakul B) Ahmet Haşim
malara yönelmişlerdir. C) Mehmet Akif Ersoy D) Yahya Kemal
D) Anlamın tek beyitte ya da bentte tamamlanması yeri- E) Ziya Gökalp
ne şiirin bütününde tamamlanması yoluna gidilmiştir.
E) Divan edebiyatı nazım şekillerinin yanında sone, ter-
zarima gibi nazım biçimleri de kullanılmıştır.
14. Daha deniz görmemiş bir çoban çocuğuyum.
11. Otuz beş sene önce başlayan sadeliği öldüren onlardır. Bu dağların en eski âşinasıdır soyum,
Konuşma diliyle yazı dilini birleştirememiş, kilometrelerle Bekçileri gibiyiz ebenced buraların.
birbirinden ayırmışlardır. Öyle mısra ve cümlelere rastla- Bu tenha derelerin, bu vahşi kayaların
nır ki içinde hiç Türkçe yoktur. Eski dilin kötü yönlerini hiç
değiştirememişler, yalnız eski nazım biçimlerini bırakıp Görmediği gün yoktur sürü peşinde bizi,
yerine sahte sonelerden oluşan tatsız ve anlamsız bir Her gün aynı pınardan doldurur testimizi
salon edebiyatı vücuda getirmişlerdir.
Milli edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiirin
Bu parçanın yazarı ve eleştirdiği edebiyat dönemi örneklerinden olan yukarıdaki mısralarla ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisidir? aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tevfik Fikret - Tanzimat A) Pastoral özellikler hakimdir.
B) Şinasi - Servetifünûn B) aa bb cc ... şeklinde kafiyelenmiştir.
C) Ziya Gökalp - Fecriâtî C) Sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
D) Ömer Seyfettin - Servetifünûn D) 14’lü hece ölçüsüyle yazılmıştır.
E) Ahmet Haşim - Fecriâtî E) Belirli bir durak düzeni yoktur.
MARKAJ YAYINLARI 59
Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı