Page 56 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 56
3. ÜNİTE: ŞİİR
Servetifünun Dönemi Şiiri - Fecriati Dönemi Şiiri KAZANIM TESTİ 4
1. (I) Türk şiirinde insan, bilim, fen ve teknik sevgisi onunla 4. Fransız edebiyatı örnek alındığı için şiirde “parnasizm
gelişir. (II) Hem Muallim Naci hem de Recaizade Mah- ve sembolizm” akımlarının etkisi altında kalınır. Aşırı fer-
mut Ekrem tarafından Galatasaray Lisesinde okutuldu- diyetçilikten doğan konu darlığı, hep bireysel tutkuların
ğundan bu iki şairden de etkilenmiştir. (III) Döneminde özellikle de aşk duygularının işlenmesi, siyasi koşulların
toplumsal konulara eğilen tek sanatçıdır. (IV) Bütün şiir- baskısından ileri gelen bir cansızlık ve melankoli, cemi-
lerinde aruz ölçüsünü kullanmış, aruzu Türkçeye başa- yet hayatına yönelmeyiş başlıca özellikleridir.
rıyla uygulamıştır. (V) Şermin adlı şiir kitabını çocuklar Buna göre aşağıda verilen şairlerden hangisinin şiir-
için yazmıştır.
leri yukarıda belirtilen özellikleri örneklendirmekte-
Yukarıdaki numaralandırılmış cümlelerin hangisinde dir?
Tevfik Fikret’le ilgili bir bilgi yanlışı vardır?
A) Namık Kemal
A) I B) II C) III D) IV E) V B) Mehmet Akif Ersoy
C) Cenap Şahabettin
D) Abdülhak Hamit Tarhan
E) Muallim Naci
2. Şiirleri, Tanzimat’la Servetifünûn edebiyatı arasında
köprü olma özelliği taşır. Vezin, kafiye ve dil anlayışı
bakımından eskinin; zevk ve anlayış bakımından ise 5. Önceleri divan edebiyatı tarzında, bireysel, 1901’den
yeninin özelliklerine bağlı kaldı. İstibdat’a karşı çıktığı Ey itibaren de toplumsal konularda yazmaya başlamıştır.
Halk Uyan ve Sultan Hamit’e adlı şiirleri hem büyük ilgi Şiiri düzyazıya yaklaştırmıştır. Türkçeyi aruza başarıyla
gördü hem de eleştirildi. uygulamıştır. Parnasizmin etkisinde kalan şairin Tarih-i
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangi- Kadim, Han-ı Yağma, Doksan Beşe Doğru, Şermin,
sidir? Rubab-ı Şikeste, Sis adlı eserleri önemlidir.
A) İsmail Safa B) Saff eti Ziya Yukarıdaki parçada tanıtılan şair aşağıdakilerden
hangisidir?
C) Cenap Şahabettin D) Ahmet Haşim
E) Celal Sahir Erozan A) Süleyman Nazif B) Ahmet Rasim
C) Hüseyin Cahit Yalçın D) Tevfik Fikret
E) Cenap Şahabettin
3. Tevfik Fikret’teki karamsarlık bu şiirinde İstanbul’a karşı 6. Sanatı saygın görmemiz kaçınılmazdı. Kişisel sanata o
duyduğu nefret şeklinde ortaya çıkmıştır. Bu şiir, şairin derece kapılmıştık ki birleştirici ilkemizi sayarken bu ilke
ruh hâlini ve iç dünyasını yansıtmaktadır. Bu şiirde Tevfik bizim ayırıcı ilkemiz oluvermişti. Güya bizden öncekileri
Fikret’in İstanbul için kustuğu nefret, aslında döneminin aşacak, onlara Batı edebiyatının nasıl işlenmesi gerekti-
devlet adamlarına karşı söyleyemediklerinin yansıması ğini anlatacaktık. Silindik gitti, kimi antolojilerde adımız-
olarak da nitelendirilir. Daha sonraki dönemlerde birçok dan dahi söz edilmedi.
şair şiirinde, Tevfik Fikret’in pis ve kokuşmuş bir şehir
olarak nitelendirdiği İstanbul’u yüceltip dünyanın en Parçadaki sanatçının “bizden öncekiler” dediği edebi-
güzel şehri olarak tanıtarak Tevfik Fikret’e cevap vermiş- yat dönemi ve sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
tir. A) Servetifünûn - Ahmet Mithat Efendi
Bu parçada sözü edilen şiir aşağıdakilerden hangi- B) Tanzimat - Ziya Paşa
sidir? C) Servetifünûn - Tevfik Fikret
A) Şermin B) Sis C) Tamat D) Fecriatî - Ahmet Haşim
D) Küfe E) Tarih-i Kadim E) Tanzimat - Recaizade Mahmut Ekrem
MARKAJ YAYINLARI 55
Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı