Page 52 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 52
3. ÜNİTE: ŞİİR
Şiir / Tanzimat Dönemi Şiiri KAZANIM TESTİ 2
1. (I) Tanzimat’ın ikinci dönem sanatçılarından olan Abdül- 4. Tanzimat Dönemi’nde yeniliğin öncüsü olan sanatçı Ter-
hak Hamit Tarhan; “Tezatlar Şairi”, “Şair-i Azam” gibi cüman-ı Ahval ve Tasvir-i Efkâr gazetelerini çıkarmıştır.
unvanlarla anıldı. (II) Döneminin de tesiriyle şiirlerinde İlk makaleyi (Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi) yazmış-
daha çok bireysel konuları ele aldı. (III) Muallim Naci ile tır. Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem
girdiği edebi tartışmalar neticesinde yenilik taraftarı şair- vermiş, akılcılığı ön planda tutmuştur. Fransızcadan şiir
lerin lideri konumunda görüldü. (IV) Türk şiirine biçimsel çevirileri yapmış ve bu çevirileri Tercüme-i Manzume
yenilikler getirdi. (V) Eserlerinde hem Doğu hem de Batı adlı eserinde yayınlamıştır. Kısa cümleli, yeni görüşlerle
uygarlığının yansımalarını görmek mümkündür. örgülü bir nesir yapısı meydana getirmiştir.
Abdülhak Hamit Tarhan ile ilgili bilgilerin yer aldığı Yukarıdaki parçada yer alan bilgiler aşağıdaki sanat-
yukarıdaki parçada numaralanmış ifadelerden han- çılardan hangisiyle ilgilidir?
gisi yanlıştır? A) Namık Kemal
A) I B) II C) III D) IV E) V B) Şinasi
C) Abdülhak Hamit Tarhan
D) Recaizade Mahmut Ekrem
E) Muallim Naci
2. Tanzimat Dönemi’nde “Vatan Şairi” olarak bilinen şair 5. Aşağıda verilen eserlerden hangisi Abdülhak Hamit
aşağıdakilerden hangisidir? Tarhan’a ait değildir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem A) Makber
B) Abdülhak Hamit Tarhan B) Ölü
C) Ziya Paşa C) Hacle
D) Namık Kemal D) Bir Sefilenin Hasbihali
E) Muallim Naci E) Nağme-i Seher
6. Doğu kültürüyle yetişmiş, sonradan Batı’ya yönelmiştir.
Fikirleriyle yenilikçidir, şiirlerini divan şiiri üslubuyla yaz-
mıştır. Edebî yönüyle eskiye bağlıdır. “Şiir ve İnşa” isimli
makalesinde halk şiirinin bizim gerçek şiirimiz olduğunu,
3. Rakibi Sadrazam Ali Paşa’nın Girit bozgunu üzerine yaz- yazı dilimizde halkın konuşma dilinin temel alınmasını
dığı manzum eser olan ------- Ali Paşa’yı över gözükerek savunur fakat Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalarla
yerdiği bir eserdir. Tariz sanatı hâkimdir. -------, şiirle- yüklü bir dil kullanır yine de. Harabat isimli divan şiiri
rinde aruz ölçüsünü kullanmış olmasına rağmen hece antolojisinin ön sözünde ise Şiir ve İnşa makalesindeki
vezniyle bir türkü de yazmıştır. fikirlerinin tam tersini söyler.
Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden han-
aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? gisidir?
A) Tahrib-i Harabat – Namık Kemal A) Şemsettin Sami
B) Demdeme– Muallim Naci B) Ziya Paşa
C) Tercüme-i Manzume – Şinasi C) Şinasi
D) Zafernâme – Ziya Paşa D) Samipaşazade Sezai
E) Kürsi-i İstiğrak – Abdülhak Hamit Tarhan E) Ahmet Mithat Efendi
Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
MARKAJ YAYINLARI 51