Page 51 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 51

3. ÜNİTE: ŞİİR
                  KAZANIM TESTİ  1                                                      Şiir / Tanzimat Dönemi Şiiri

       13. Eyvah! Ne yer ne yâr kaldı                        16. Tanzimat Dönemi’nde hemen hemen her alanda görülen
          Gönlüm dolu ah u zâr kaldı                            Doğu-Batı çatışmasına şiirde de tanık oluruz. Şiirde bir
                                                                yandan eski alışkanlıklar sürerken öte yandan yenilikler
          Şimdi buradaydı, gitti elden                          ortaya çıkar. Bir yandan eski nazım şekilleri devam eder-
          Gitti ebede gelip ezelden                             ken bir yandan da Batı’dan özellikle de Fransız edebi-
                                                                yatından alınan nazım şekilleri kullanılır. Aynı zamanda
          Abdülhâk Hamit Tarhan’a ait yukarıdaki beyitlerin     şiirin konu alanı genişler, şiirde konu bütünlüğüne gidilir.
          teması aşağıdakilerden hangisidir?                    Gazel, kaside, murabba, terkibibent gibi divan edebiyatı

          A) Merhamet          B) Hürriyet        C) Ölüm       nazım şekilleri ile o zamana kadar pek ele alınmayan
                     D) Vatan          E) Adalet                hürriyet, vatan sevgisi, millet, tabiat, fizikötesi gibi kav-
                                                                ramlar işlenir.
                                                                Bu parçada Tanzimat şiiriyle ilgili aşağıdakilerden
                                                                hangisine değinilmemiştir?

                                                                A)  Yeni nazım şekillerinin denendiğine
                                                                B)  İçeriğin genişlediğine
       14. Günümüz Türkçesine çevrilerek ifade edilmiş aşağı-   C)  Belirgin bir çatışmanın olduğuna
          daki beyitlerden hangisinin Tanzimat Birinci Dönem    D)  Millî ölçünün şiire dahil olduğuna
          sanatçılarının anlayışını yansıttığı söylenemez?      E)  Eski nazım şekilleri ile yeni konuların işlendiğine
          A)  Kendini insan bilenler halka hizmetten usanmaz
             İyiliksever olan mazluma yardım etmekten kaçınmaz
          B)  Makam mevki için ahbabı gözetmek yeni çıktı
             Eskiden bilmezdik böyle usulleri, yeni çıktı
                                                             17.  Aşağıdakilerden  hangisi  Tanzimat  I.  Dönem’de
          C)  Felek her türlü eziyet araçlarını toplasın gelsin  örneklendirilen divan edebiyatı nazım şekillerinden
             Millet yolunda hizmetten dönersem kahpeyim         biri değildir?
          D)  Sokaklarda seller ağlaşır; ufuk yaklaşır, yaklaşır,   A) Gazel      B) Kaside           C) Murabba
             yaklaşır...
             Bulutlar karardıkça zerrelere bir ağır, can çekişen         D) Terciibent       E) Terzarima
             dalgalanma gelir.
          E)  Zulüm ve işkence ile hürriyeti yok etmek ne müm-
             kün?
             Gücün yetiyorsa insanoğlundan idrâki kaldır!    18. Şaire göre ölçü (vezin) içeriğe uygun bir ahenkte olmalı-
                                                                dır. Başka bir deyişle, ölçünün müzik yönüyle değerlen-
                                                                dirilmesi gerekir. İşlediği başlıca konular aşk ve doğadır.
                                                                Fransız romantiklerinin etkisi altında kaldığından şiirleri
                                                                melankolik bir havadadır.  Şiirin yalnızca nazıma özgü
                                                                olamayacağı düşüncesiyle “mensur şiir” biçimini ortaya
                                                                koymuştur. Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir, diye-
       15. (I) “Sanat sanat içindir” anlayışı benimsenmiştir. (II) Dil   rek şiirin asıl amacının güzellik olduğunu ortaya koymuş-
          oldukça  ağırlaşmıştır.  (III)  Şiirin  konusu  genişletilmiş;   tur.
          ölüm, karamsarlık, aşk, felsefi düşünceler tema olarak
          seçilmiştir. (IV) Romantizm akımı bu dönem şiirinde etki-  Şiirle ilgili görüşleri yukarıdaki şekilde ifade edilen
          lidir. (V) Şinasi, Namık Kemal ve Ziya Paşa bu dönemin   sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
          en önemli isimleridir.                                A)  Recaizade Mahmut Ekrem

          Tanzimat edebiyatının ikinci dönemindeki şiir anla-   B)  Namık Kemal
          yışı ile ilgili olan numaralanmış ifadelerin hangisinde   C)  Ziya Paşa
          bir bilgi yanlışı söz konusudur?                      D)  Abdülhak Hamit Tarhan

          A) I      B) II     C) III     D) IV     E) V         E)  Muallim Naci

        50    Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
                                         MARKAJ YAYINLARI
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56