Page 47 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 47

ÖZETİN ÖZETİ                                                                   3. ÜNİTE: ŞİİR


                                                        ŞİİR

         Q  Zengin sembollerle, ritimli sözlerle, seslerin uyumlu kullanımıyla ortaya çıkan, hece ve durak bakımından denk ve kendi
            başına bir bütün olan edebi anlatım biçimine şiir denir.
         Q   Türk edebiyatında, şiirin İslamiyet Öncesi Dönem'e dayanan oldukça eski ve köklü bir geçmişi vardır ancak burada sadece Tanzi-
            mat’tan Cumhuriyet Dönemi’nin ilk yıllarına kadarki Türk şiiri incelenecektir.



                                            TANZİMAT DÖNEMİ ŞİİRİ

         Q  1839 yılında Tanzimat Fermanı ile başlayan Batı yönlü değişim şiirde de etkili olmuş ve önceleri Fransız edebiyatından
            çeviri yoluyla daha sonra da yerli olarak Batılı şiirin ilk örnekleri bu dönemde verilmiştir.

         Q   Tanzimat Dönemi’nde bir yanda divan şiiri varlığını devam ettirirken diğer yanda Batılı şiir baş göstererek yeni bir tarzın
            ilk kıvılcımları ortaya çıkmıştır.

         Q   1860’tan 1896’ya kadar süren Tanzimat edebiyatı kendi içinde iki döneme ayrılır. Çünkü bu dönemde yazılan şiirler, iki
            farklı anlayış ve tarzda örneklendirilmiştir.

                Tanzimat I. Dönem                                                 Tanzimat II. Dönem
           5  Bu  dönemde  divan  şiirinin  şekil  (nazım  şekli,  ölçü,   5  Bu dönemde, I. Dönem’in aksine sanat sanat içindir
              vezin)  özelliklerine  bağlı  kalınmış  ancak  içerik  olarak   anlayışı baskındır.
              divan şiirinde önemli değişiklikler yapılmıştır.   5  Bu nedenle de toplumsal konular yerine aşk, tabiat,
           5  “Sanat  toplum  içindir.”  anlayışının  hakim  olduğu  bu   ölüm, ayrılık gibi bireysel konular ele alınmıştır.
              dönemde;  hak,  eşitlik,  adalet,  özgürlük,  hürriyet,   5  Aruz  ölçüsü  kullanılmaya  devam  edilmiş,  ayrıca  dilde
              vatan, millet gibi temalar işlenmiştir.           sadeleşme düşüncesinden vazgeçilerek I. Döneme göre
           5  Beyit nazım birimi ve aruz ölçüsü kullanılmıştır.   daha ağır ve süslü bir dil kullanılmıştır.
           5  Dilde sadeleşme düşüncesi olsa da bu düşünce hayata   5  Tanzimat II. Dönem’de Batı şiirinin etkisiyle yeni şiir
              geçirilememiştir,  divan  şiirinde  olduğu  gibi  Arapça  ve   biçimleri denenmiş, yavaş yavaş divan şiirinden uzakla-
              Farsça kelimelerin fazlaca kullanıldığı bir dil hakimdir.   şılmıştır.
           5  Ayrıca bu dönemde şiirlere isim verilmiş ve şiirde konu   5  Bu  dönemin  önde  gelen  şairleri  Recaizade  Mahmut
              bütünlüğü amaçlanmıştır. Bu dönemin önde gelen şair-  Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan ve Muallim Naci’dir.
              leri Namık Kemal, Ziya Paşa ve Şinasi’dir.


                                         SERVETİFÜNUN DÖNEMİ ŞİİRİ

         Q  Servetifünun edebiyatı, Servet-i Fünun dergisi etrafında  Q Kafiye kulak içindir anlayışı benimsenmiştir.

            toplanan  yenilikçi  yazar  ve  şairlerin  1896-1901  yılları   Q   Hece ölçüsü sınırlı düzeyde kalmış, esas olarak aruz ölçüsü
            arasında oluşturduğu bir edebiyattır.              kullanılmıştır.
         Q   Sanat  sanat  içindir  görüşü  yaygındır  ve  şiirde  oldukça   Q   Mısradaki anlamın bir dizede tamamlanmayıp diğer dize-
            ağır ve süslü bir dil kullanılmıştır.              lere taşması (anjanbman) sağlanarak şiir düz yazıya yak-
         Q   Sone,  terzarima,  triyole,  balat,  serbest  müstezat  gibi   laştırılmıştır.
            nazım biçimleri kullanılmıştır.
                                                            Q   Şairler  hakikatten  kaçıp  her  şeyin  daha  güzel  olduğu
         Q   Şiirin içeriği genişletilerek her şey şiire konu olabilir anla-  hayali bir aleme sığınmışlardır.
            yışı benimsenmiştir.                            Q   Bu  dönemin  başlıca  şairleri  Tevfik  Fikret,  Cenap  Şaha-
         Q   Parnasizm ve sembolizm akımları etkilidir.        bettin, Süleyman Nazif’tir.



                                         MARKAJ YAYINLARI
        46    Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52