Page 41 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 41
BECERİ TEMELLİ TEST 5 2. ÜNİTE: HİKÂYE
3 1940-1960 arası dönemde toplumcu gerçekçi tarzda hikâyeler kaleme alınır. Toplumcu gerçekçiler, toplumdaki düzen-
sizlik ve çatışmalar ile köy gibi küçük yerleşim yerlerinin sorunları üzerinde yoğunlaşırlar. Eserlerini ağa-köylü, öğret-
men-imam, zengin-fakir, güçlü-güçsüz, aydın-cahil çatışması gibi belirgin farklılıklar üzerine kurarlar. Toplumcu gerçekçi
eserlerde anlatım tekniklerinden daha çok, anlatılan şeyler önemli görülmüştür.
Bu parçada anlatılanlara aşağıdakilerden hangisi örnek gösterilemez?
A) Trablus Savaşı gazisi Topal Eskici zanaati olan kundura onarımı ve demircilik yapmaktadır. Adana’da iki oğluyla çalışır.
Koşulların değişimi, fabrika işi, ucuz lastik ve ayakkabı yapımının artışı, traktörün fazlalaşması yüzünden evin ihtiyaç-
larını karşılayamaz olur. Pamuk tarlalarında ırgatlığa gider.
B) Köy kıtlığından emek ücreti umuduyla Çukurova’ya inen İflahsızın Yusuf, Pehlivan Ali, Köse Hasan en ağır ve kısır
çalışma koşullarında düzence sömürülürler. İlk kez kent gören deneyimsizlikleriyle yoksulluk ve iş kazasında iki ölü
verirler. Köyüne yalnızca İflahsızın Yusuf dönebilir.
C) Ayten, ortaokulu bırakıp konfeksiyonda çalışmaya karar vermiştir. Babası her gün annesiyle parasızlık yüzünden kavga
etmekte; kızının okumasını istiyorsa evlere çamaşıra, temizliğe, yemek pişirmeye gitmesi gerektiğini haykırmaktadır.
D) Coni, bir sinemanın getir götür işlerini yapan zayıf, kısa ve çirkin bir adamdır. Onu gerçek ismiyle değil, köpeklere veri-
len bu isimle çağıran patronu, Coni’yi her türlü işi yaptırabileceği, asla kendisinden vazgeçemeyecek biri olarak görür.
E) Bacağının ağrısını unutmak için Nergiz’in ihtiyacı olan tek şey gönlünün acısını dindirmekti. Çünkü kalbi huzurlu
olunca geçireceği ameliyatı da sakat kalma ihtimalinin oluşunu da unutuyordu hatta bunları yaşamda karşılaşılan çok
küçük ve kolay aşılabilir engeller olarak nitelendiriyordu.
4 5
1. Kedilerin hızlı refleksleri, esnek bedenleri, uzun kuy-
rukları ve bıyıkları, renk renk kürkleri vardır. (Özne /
Yüklem)
2. Kedilere gösterdiğimiz sevgi merhametli olduğumuzu
gösterir. (Özne / Dolaylı Tümleç / Yüklem)
3. Kediler insanların işitemediği kadar düşük ya da
yüksek frekanstaki sesleri işitebilir. (Özne / Belirtisiz
Nesne / Yüklem)
4. Kediler, insanların hiçbir şey göremeyeceği kadar
karanlık ortamlarda etraflarını görebilir. (Özne /
Dolaylı Tümleç / Belirtili Nesne / Yüklem)
Kedilerle ilgili verilen bu cümlelerle ilgili olarak;
I. 1 numaralı cümle “özne, nesne ve yüklem”den oluştu-
ğundan ögeleri bulunurken yanlışlık yapılmıştır. Bu fotoğraflarda köyden kente göçün, kentlerde neden
II. 2 numaralı cümlenin ögelerinin dizilişi yanlış şekilde olduğu bazı sorunlara yer verilmiştir.
verilmiştir. Cumhuriyet Dönemi’ne ait aşağıdaki öykü anlayış-
III. 3 numaralı cümlede “belirtisiz nesne” değil, “belirtili larından hangisi bu fotoğraflarda verilen temaya
nesne” vardır. uygun eserler vermiştir?
IV. 4 numaralı cümlede “zarf tümleci” vardır ancak bu A) Millî Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdürenler
yazılmadığından yanlışlık yapılmıştır. B) Bireyin İç Dünyasını Anlatanlar
yorumlarından hangilerinin yapılması doğrudur? C) Modernistler
A) I ve II B) I ve IV C) II ve III D) Toplumcu Gerçekçiler
D) II ve IV E) III ve IV E) Millî ve Dinî Duyarlılıkları Yansıtanlar
MARKAJ YAYINLARI
40 Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı