Page 11 - tyt-ayt-konsensus-tarih
P. 11
Türk İslam Tarihi Test - 18
1. 3. Karahanlıların aşağıdaki özelliklerinden hangisinin
“sosyal devlet” anlayışı ile ilgisi olduğu söylenemez?
A) Hastaneler yaptırmaları
B) Aşevi kurmaları
C) Fetih politikası gütmeleri
D) Burslu eğitim vermeleri
E) İmaretler yapmaları
EDİTÖR YAYINEVİ
Büyük Selçuklu Devleti’nin hâkimiyet alanını göste-
ren bu haritaya göre aşağıdakilerden hangisi söy- 4. İlk Türk - İslâm devletlerinde orduda ücretli askerle-
lenemez? rin olmaması ve disipline önem verilmesi aşağıdaki-
lerden hangisi ile açıklanabilir?
A) Orta Asya’nın bir kısmına egemen olduğu
B) Denizlerde tam hâkimiyet kurduğu A) İkili teşkilat B) Ulusal kimlik
C) Gaza ve cihada uygun bir konumunun olduğu C) Ordu - millet anlayışı D) Siyasi bağımsızlık
D) Anadolu’da Türkiye Selçukluları ile bir dönem birlikte E) Hakimiyet anlayışı
yaşadığı
E) Basra Körfezinden Hazar Denizine kadar sınırlarının 5. Büyük Selçuklu Devleti’nin yıkılmasından sonra bir-
ulaştığı
çok devlet ve Atabeyliğin kurulması;
I. siyasi gücün azalması,
II. etnik yapının farklı olması,
III. egemenlik anlayışının değişmesi
durumlarından hangileri ile ilgilidir?
2. Karahanlı Devleti İslamiyet’i kabul etmelerine rağmen
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
diğer uluslar gibi Araplaşmamış ve Türklük özelliklerini
D) I ve II E) II ve III
korumuştur. Ayrıca diğer Müslüman Türk devletleri gibi
Arapça ve Farsça’yı değil Türkçeyi resmi dil olarak ka-
bul etmişlerdir. 6. Mısır’da kurulan ilk Türk Devleti olan Tolunoğulla-
Bu durumun oluşmasında; rının,
I. Halkın ve yöneticilerinin Türk olması, I. kendi adlarına para bastırmaları,
II. ulusçuluk düşüncesinin güçlü olması, II. Mısır’ı bayındır hale getirmeleri,
III. etnik yapının özelliği III. yaptıkları eserlerin Türk kimliği taşıması
gibi durumlardan hangilerinin etkili olduğu söylene- özelliklerinden hangilerinin bağımsızlıkla ilgili oldu-
bilir? ğu söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız III C) I ve III A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) II ve III E) I, II ve III D) I ve III E) II ve III
Talas Savaşı (751) Türklerin İslâmiyet’e Girmeleri ve Hizmetleri
Müslüman Araplarla Çinliler Talas ırmağı yakınlarında karşılaştılar. Türk boyların- Müslüman tüccarların faaliyetleri, Türklerde tek tanrı inancının yaygın olması,
dan Karluklar bu savaşta Müslüman Arapları destekleyerek savaşı kazanmalarını Türklerdeki cihan hakimiyeti anlayışının İslâmiyet’teki fetih anlayışına benzemesi,
sağladılar (751). İslâm dini ile eski Türk inançları arasında benzerlik bulunması (Ahiret, cennet, ce-
Bu savaşın sonucunda; Orta Asya Çinlilerin egemenliğine girmekten kurtul- hennem, kurban kesme.) etkili olmuştur.
muştur. Türklerle Müslüman Araplar arasındaki ilişkiler iyileşmiştir. Türkler kitleler Türkler İslâmiyet’i kabulleriyle;
halinde İslâmiyet’i kabul etmeye başlamıştır. Talas Savaşı Türk – İslâm tarihinin İslâmiyet’i daha geniş bir alana yaymışlardır (Pakistan, Afganistan, Bangladeş ve
başlangıcı kabul edilmiştir. Dünya kültür tarihi bakımından önemli kabul edilen Hindistan’ın bir kısmı ile Anadolu ve Balkanlar). İslâm dünyasını ve Halifeyi koru-
kâğıt, Çin’in dışında yayılmaya başlamıştır. muşlardır.
39